Tess Wilschut Sailing
Seizoen 2019-2020

TessBlog!

Dinsdag 11 juni 2019 – Afgelopen anderhalve week weer intensief getraind in Scheveningen en met TeamNL en de coaches gezeten om over de komende periode te praten.

En met Pinksteren heeft TeamNL NED69 Couvert & Wilschut meegedaan aan de North Sea Regatta op ons thuiswater in Scheveningen, een spektakel met veel Nederlandse en buitenlandse teams. Daaronder ook 3 Engelse 49erFX-teams. Het waaide goed door met Pinksteren en de eerste wedstrijddag konden we zelfs het water niet op, omdat het écht te hard waaide (alle races afgelast). Maar daarna konden we aan de bak. En met succes...

Dewi & ik brachten een zilveren medaille thuis!

Trouwens, over thuis gesproken. De afgelopen week heerlijk geslapen in mijn tweede thuis: Eden Babylon Hotel, Den Haag. Mijn sponsors in de regio. Het was geweldig! Dank jullie wel.
+ + + + + + + +

Vrijdag 31 mei 2019 – Zo, dat is bijna 2 maanden geleden, maar het was dan ook wat je noemt een rollercoaster ride! Dewi & ik varen nu een kleine 3 maanden samen als TeamNL NED69 en eigenlijk hebben we tot nu toe alleen maar wedstrijden gevaren en wedstrijdtrainingen voor die wedstrijden gedaan... Van Portugal (Villamoura) naar Spanje (Mallorca), van Spanje naar Italië (Genua). En, na een kleine onderbreking, door naar Engeland (Weymouth).

Voor mij was het sowieso een geweldige eer nu al door het Watersportverbond uitgenodigd te worden om aan de officiële kwalificaties voor de Olympische Spelen 2020 in Japan deel te nemen. Samen met Dewi vorm ik nu een hecht team en we raken steeds beter op elkaar ingespeeld, maar we hebben tot nu toe niet echt kunnen trainen op onze eigen dingen. En dat merkten we tijdens de kwalificatiewedstrijden: we kunnen goed meekomen met de top (we hebben een paar “deftige plaatsen gevaren” zoals iemand schreef), maar we hebben nog teveel uitschieters naar beneden. Met harde en keiharde wind gaan we als de brandweer, met zachte wind lijken we soms niet vooruit te komen. En dat is echt een trainingsding.

Komende week gaan Dewi & ik intensief trainen in Scheveningen en mag ik de gastvrijheid van mijn sponsor Eden Hotels gaan proeven! Het Eden Babylon Hotel aan de Bezuidenhoudseweg in Den Haag is dan mijn uitvalsbasis met uitzicht op de Koekamp en het Malieveld. Top!!! Afgelopen woensdag heb ik kennis gemaakt met de Managing Director Jacques Ravoo en dat was erg leuk.

Met 4 teams vertegenwoordigde TeamNL Nederland bij de kwalificatiewedstrijden in Genua en Weymouth. En dat was erg spannend: Odile & Marieke wonnen Genua (een eerste plek!) terwijl Annemiek & Annette 9de werden. Voor een plaats in de top 10 krijg je punten: een eerste plek is 10 punten en een 9de plaats 2 punten. Wij hebben de top 10 helaas niet gehaald en kregen dus ook geen punten. In Weymouth werden Annemiek & Annette Europees Kampioen (de Braziliaanse Olympisch Kampioenen Martine Grael & Kahena Kunze wonnen het evenement, maar kunnen geen Europees Kampioen worden) met een tweede plek. Daarmee wonnen zij ook de kwalificatie en vertegenwoordigen Annemiek & Annette Nederland op de Olympische Spelen 2020! Zij zijn nu zowel regerend Wereldkampioen als Europees Kampioen.

Sponsornieuws!

BOLLÉ EYEWEAR – Op een van de momenten dat Dewi & ik weer even in Nederland waren hebben wij onze nieuwe sponsor Bollé Eyewear bezocht. Van Bollé dragen wij zowel tijdens het zeilen als op de kant prachtige zonnebrillen. Op het water zijn dat technische zonnebrillen met speciale UV-beschermende glazen, waarvan de intensiteit wisselt onder invloed van de zon. Ook dragen we bij zwaar weer Bollé helmen! Van Bollé zijn wij nu ook Brand Ambassador.

ROOSTER SAILING – In Engeland bezochten we in onze rustweek onze sponsor Rooster Sailing in Chichester. Rooster heeft Dewi & mij volledig in het nieuw gestoken, maar dan ook volledig: wetsuits, lycra’s, caps, trapezebroeken (op maat afgesteld!), schoentjes, zwemvesten, tassen, handdoeken, jassen, drytops, enz. enz. Van Rooster zijn wij nu ook Brand Ambassador.

EDEN HOTELS – Zoals gezegd afgelopen week kennisgemaakt bij het Eden Babylon Hotel in Den Haag. Eden Hotels sponsort mij met overnachtingen-met-ontbijt in het Eden Babylon Hotel aan de Bezuidenhoutseweg op fietsafstand van het Topzeilcentrum in Scheveningen waar we trainen als we in Nederland zijn. Ik woon nog steeds in Amstelveen en op en neer reizen zou veel teveel tijd kosten. Zo kan ik ’s morgensvroeg ook lekker trainen in de gym in Scheveningen.

CONCERN – Gisteravond geweldig nieuws van Concern! Concern (van Dirk-Jan Broertjes en Jacqueline Schoenmakers) steunt mij al een paar jaar financieel en zij belden mij gisteravond met het goede nieuws dat ze dat komend seizoen ook weer doen. Heel erg bedankt Concern, Dirk-Jan en Jacqueline!!!
+ + + + + + + +

Donderdag 11 april 2019 – Inmiddels neergestreken bij de oudste zeilvereniging van de Middellandse Zee, de Yacht Club Italiano, in Genua voor de eerste van twee qualifiers voor Tokio 2020, de Hempel World Cup Series Italy. De komende 10 dagen is dit de thuishaven van Couvert & Wilschut Team NED69!

Na de Prinses Sofia Cup in Palma even een paar dagen thuis geweest en doooor... De Prinses Sofia was een goed trainingsevenement voor Dewi en mij en we zijn blij met het behaalde resultaat: 23 overall. We raken steeds beter op elkaar ingespeeld. Nu kunnen we een paar dagen wennen aan deze baai.

Vrijdag 5 april 2019 – Vandaag alweer de laatste dag van de Trofeo Princesa Sofía Iberostar. Gisteren geweldige wind en lekker gevaren, maar onze resultaten brengen ons niet in de Medal Race (de beste 10) van Zaterdag. Maar... we zijn 23 overall geëindigd. Heel tevreden!
+ + + + + + + +

Woensdag 3 april 2019 – Het eerste doel voor onze eerste “echte” wedstrijd samen is gehaald: we starten vandaag in de Gold Fleet!

Maandag 1 april 2019 – Na een geslaagde trainingsweek begint vandaag het evenement. Op de Fotoalbum-pagina vinden jullie foto’s van het evenement!

Zaterdag 30 maart 2019 – Vandaag kregen Dewi en ik bezoek van de Nederlandse Consul op Mallorca mevrouw Ingrid van de Reyt, samen met haar man Miguel. Hun eigen kinderen hebben Cadet gezeild, net als ik. Super nice!
+ + + + + + + +

Vrijdag 29 maart 2019 – Foto van ons trainend in de baai van Palma met het nieuw bestickerde zeil met de Olympische bloeiende tulp en de naam van het team: Couvert & Wilschut. Cool!

Zondag 24 maart 2019 – En dit zijn wij: Team NED69 Couvert & Wilschut! “With more than 25 years (international) competion experience between them Dewi Couvert & Tess Wilschut have joined TeamNL on the pathway to the Olympic Games 2020 in Tokyo.”

Zondag 24 maart 2019 – De Prinses Sofia Cup varen we al met de nieuwe bestickering! Donderdag aanstaande vliegen we weer naar Palma de Mallorca.
+ + + + + + + +

Woensdag 20 maart 2019 – Een update voor de liefhebbers. De eerste kwalificatie is de Hempel World Cup Series, Genova 2019 (Olympic qualification Tokyo 2020 van 15-21 april) en de tweede qualifier is het European Championship, Weymouth (Olympic qualification Tokyo 2020 van 13-19 mei). Van die laatste is er nog geen event website.

Woensdag 20 maart 2019 – Vandaag voor de medische check-up naar het Sportmedisch Adviescentrum in Den Haag voor TeamNL. Volgende stap. Nog even en we zitten weer in het vliegtuig naar Mallorca.

Donderdag 14 maart 2019 – Even niets van me laten horen, maar het was ook erg spannend de afgelopen dagen... Weer intensief getraind met Dewi sinds vorige week. En vanaf vandaag zit ik samen met Dewi Couvert in het Olympisch Team!!!

Samen gaan we de komende kwalificatiewedstrijden voor de Olympische Spelen 2020 in Tokio (Enoshima) varen. Begin april in Genua, Italië en begin mei in Weymouth, Engeland. Heel erg blij! Maar eerst zeilen we de Prinses Sofia Cup in Palma (op Mallorca) als trainingsevenement.

Ook moet er nu op korte termijn heel erg veel geregeld worden. Vooral met (nieuwe) sponsors. Ik loop nu opeens een paar jaar voor op mijn eigen planning, maar de komende periode betalen we nog steeds het grootste deel van de kosten zelf :(( en die kosten gaan nu flink omhoog door het extra reizen. Dus als jullie nog potentiële sponsors kennen laat het me weten.
+ + + + + + + +

Donderdag 7 maart 2019 – Afgelopen maand werd ik geïnterviewd door Sportcentrum VU, waar ik, als ik thuis in Amstelveen ben, in de gym train. Sportcentrum VU ligt op de Campus Uilenstede van de Vrije Universiteit in Amsterdam Zuid, voor mij op loop/fiets afstand. Dat leverde een leuk artikel op! Lees het zelf > artikel. Je kunt ook kijken op Tess-in-de-media.

Woensdag 6 maart 2019 – Geland in Spanje, in Palma op Mallorca om precies te zijn, om hier de komende 10 dagen te trainen. Geweldig weer hier met een prachtig windje. Als alles meezit vanavond al het water op. Eerst de boten afladen en optuigen. Heeel veeel zin in!!!

Maandag 25 februari 2019 – Kijk, dit (zie foto) is opperste concentratie... Ik weet het: het lijkt soms alsof ik boos ben, maar dat is niet zo... Echt niet. Dank je wel Lieke, dat ik dat voor eens en voor altijd kan uitleggen. Hahaha...

+ + + + + + + +

Zondag 24 februari 2019 — Heerlijk weer in mijn eigen bed geslapen! En tijd om wat aan de site te doen. Ik heb een prachtige nieuwe foto op de homepage gezet, die gemaakt is door Lieke Geluk, dank je wel!

TeamNL neemt een eigen kok mee naar de trainingsstages. Dat klinkt heel luxe—en dat is het ook!—maar die koks volgen zelf een opleiding en kunnen onze training weer opvoeren als een eigen stage. Zo snijdt het mes aan twee kanten: zij blij, wij blij. Lieke—die zelf Voeding en Dietetiek studeert aan de Haagse Hogeschool—was deze stage kok van het High Performance Team en zij was ook een dag mee het water op en daar ben ik dan weer erg blij mee.

Zaterdag 23 februari 2019 — Het zit er alweer op... Een geweldige trainingsperiode met Dewi en het High Performance Team in Portugal! En Alain maakte weer prachtige foto’s. Dank je wel. Nu weer inpakken en opladen. De boten gaan nu van Portugal naar Palma de Mallorca voor de volgende trainingssessie en de 50ste Prinses Sofia Cup. Omdat ik dan weer twee schoolexamens heb kan ik waarschijnlijk een dag niet meevaren in die wedstrijd, maar we gaan het zien.
+ + + + + + + +

Maandag 18 februari 2019 — De race duurde 4 dagen, waarvan we er 3 konden varen (de tweede dag was er écht teveel wind en konden we niet het water op).

In principe was het voor ons gewoon een trainingswedstrijd. Dus dan gaat het niet om de uitslagen, maar stiekem zijn we toch erg blij met het resultaat. Half Europa traint hier in de winter en vrijwel iedereen doet dan ook mee aan deze wedstrijden. Dat levert een mooi veld op met maar liefst 14 nationaliteiten, inclusief Singapore en Japan (Annemiek & Annette, afgelopen jaar wereldkampioen in Aarhus werden eerste en wij 15, op een plaats achter Odile & Marieke).

Dewi en ik hebben vooral gefocust op samenwerking en taakverdeling. De weersomstandigheden waren zwaar—golven tot 2 meter en harde wind—en vroegen veel van mij: boathandling, kracht en vooral doorgaan en doorzetten. Het was best wel zwaar! Verder was het belangrijk ons plan en de boatspeed goed te hebben en onze samenwerking daarvoor. De komende dagen trainen we zo verder... (Foto tijdens de trainingsweek Alain Sign).
+ + + + + + + +

Donderdag 14 februari 2019 — Tot en met de 17de varen Dewi & ik de Vilamoura Grand Prix als trainingsevenement samen met Annemiek & Annette, Odile & Marieke, Svea & Cécile en Merle & Emma. Stevige wind verwacht!

Woensdag 13 februari 2019 – De komende twee weken train ik weer met Dewi Couvert in het High Performance Team mee!

Dinsdag 12 februari 2019 – Vanmorgen in alle vroegte—om 05:00 uur van huis—naar Rotterdam The Hague Airport voor de volgende training in Vilamoura, Portugal.
+ + + + + + + +

Zondag 27 januari 2019 – Gisteren, voorafgaand aan de ALV, een praktische workshop bootreparatie van Bas Spaargaren (van Jachtschade Nederland, zie foto). Erg fijn, omdat wij regelmatig zelf onze boten moeten herstellen na wedstrijden en trainingen en we nu eenmaal veel in het buitenland zitten. Van Jachtschade Nederland en Epifanes kreeg ons team een aantal reparatiesets kado. Dank jullie wel!!!

Zondag 27 januari 2019 – Genomineerd worden is één ding, maar dan nog winnen ook... Gisteren mochten Femke en ik de Frieda Vollebregt Prijs voor het beste Dames Talent Team 2018 in ontvangst nemen!
De prijs is vernoemd naar Frieda Vollebregt “zeilmoeder” van KWV De Kaag. Zij stond aan de basis van het internationale dameszeilen in Nederland vanaf 1972.

Op de foto met Leo Becker, Voorzitter van de Dutch High Performance Sailing Classes.

Vrijdag 25 januari 2019 –
News travels fast zullen we maar zeggen... Het lijkt wel een 49erFX. Het Amstelveens Nieuwsblad heeft al een leuk stuk: klik hier!

Vrijdag 25 januari 2019 – Sinds vanmorgen heb ik een geweldige nieuwe sponsor: Eden Hotels! Eden Hotels is een Nederlandse hotelketen én een familiebedrijf met hotels verspreid door het hele land. Zij sponsoren mijn trainingen bij de Topzeilacademie in Scheveningen op een heel creatieve manier met onderdak in het Eden Babylon Hotel aan het Bezuidenhout in Den Haag. Hoe geweldig is dat...
Heel veel dank Eden Hotels en Léon Dijkstra!

Op de foto met Léon Dijkstra, CEO van Eden Hotels.
+ + + + + + + +

Woensdag 23 januari 2019 – Aanstaande vrijdagmorgen ontmoeting met een nieuwe sponsor. Eén die mij op een geweldige manier—en heel creatief—in natura gaat sponsoren. Spannend!!!

Maandag 21 januari 2019 – Afgelopen weken keihard gestudeerd voor mijn laatste twee examens... Vandaar even een radiostilte. Woensdag voorlopig de laatste en daarna weer vol aan de bak met zeilen. Natuurlijk wel nog steeds naar de sportschool, spierballen kweken.

Woensdag 2 januari 2019 — De jaarwisseling gevierd met het team in Portugal aan de rand van het zwembad. Dat was mijn tweede keer Nieuwjaar in het buitenland. De eerste keer was in Australië voor een WK (toen met witte kaketoes in de bomen en een BBQ van de Nederlandse community... heel speciaal). De training is natuurlijk meteen weer begonnen. We trainen nu veel op boot handling en snelheid. Vanmorgen was er helaas wat weinig wind, maar ’s middags was het prima. Lekker getraind en natuurlijk weer veel geleerd. Foto van Kaj Böcker.
+ + + + + + + +

Zaterdag 29 december 2018 — Want dit schiet dus niet op... Geen ijs in Vilamoura gelukkig. En geen bevroren lijnen.

Zaterdag 29 december 2018
— Bijna is het zover en dan reis ik alweer af naar Zuid-Portugal, waar het nu niet heel erg warm is, maar vooral de watertemperatuur een stuk aangenamer is. Prettiger en veel langer trainen dus. Erg veel zin om weer met het team te varen. En dit jaar vieren we met z’n allen oud-en-nieuw in Vilamoura.

+ + + + + + + +

Maandag 24 december 2018 — Iedereen hele fijne feestdagen toegewenst en een prachtig nieuw zeiljaar in 2019!!!

Donderdag 20 december 2018 — Vandaag kreeg ik de nieuwe teamkleding van TeamNL! Met dank aan Musto, sponsor van TeamNL!

Zondag 16 december 2018 — Deze trainingsstage afgesloten met een trainingsevenement: de Portugal Grand Prix in Vilamoura met alle andere teams die voor de training overwinteren in Zuid-Portugal. Was erg leuk.
+ + + + + + + +

Vrijdag 14 december 2018 — Geweldige trainingssessies de hele dag. In Nederland is het nu echt al te koud om zo lang te trainen, maar hier in Zuid-Portugal kunnen we heel erg lang doorgaan. Levert ook nog eens geweldige plaatjes op: op de foto dus samen met Willemijn (foto HP coach Alain Sign).

Donderdag 13 december 2018 — Het woei vandaag heeeeel hard... Weer heel veel geleerd!

Maandag 10 december 2018 — De komende twee weken train ik met Willemijn Offerman in het High Performance Team hier in Portugal. Superspannend!
+ + + + + + + +

Zondag 9 december 2018 — Vanmorgen in de stralende zon de boten afgeladen en klaargemaakt voor de training. Morgen aan de bak. Foto van Femke.

Zaterdag 8 december 2018 — Weer in het vliegtuig. Nu naar Vilamoura in Zuid-Portugal voor training met het team van de Topzeilacademie.

Donderdag 6 december 2018 — Alle boten weer tiptop in orde en op transport naar Portugal. Dit wordt de eerste van een hele reeks trainingsstages in Portugal en Spanje. Iedere maand zitten we ongeveer twee aaneengesloten weken in Vilamoura, aan de uiterste zuidkust van Portugal. In maart rijden we de boten dan via Spanje (met de boot op de boot!) naar Palma op Mallorca. Hier hebben we dan ook weer een trainingsstage en doen we mee aan de 2019 Princess Sofia Cup van 30 maart tot 6 april. Wordt vervolgd!
+ + + + + + + +

Woensdag 5 december 2018 — Een nieuwe website en eigen logo!!! Het lijkt wel Sinterklaas... Dank aan mijn sponsor Over & Beyond voor het ontwerpen en bouwen. Heel erg fijn!!!